یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

تاریخچه صنعت آسانسور در ایران

۴۲۶ بازديد
صنعت آسانسور جهان از زمانی که با نیروی برق کار می کند قدمتی یکصد و پنجاه ساله دارد هر چند عمر بالابرها در جهان به بیش از ده هزار سال می رسد و اولین چرخ چاه خود از اولین بالابرها بوده است . مهمترین شرکت های تولید آسانسور در جهان اوتیس و شیندلر با قدمتی حدود یکصد و پنجاه سال می باشند.
 
اما صنعت آسانسور ايران قدمتي هشتاد ساله دارد. البته اگر گفته هاي بدون مدرك در مورد نصب آسانسور در كاخ گلتسان توسط ناصر الدين را ناديده بگيريم، اولين آسانسورها كه آنهم البته اثري از آنها بجا نيست در پالايشگاه آبادان در دوران حكومت احمد شاه قاجار نصب شده است . اما آنچه مسلم و قابل بررسي است اولين آسانسورها درساختمانه هايي كه درزمان پهلوي اول ساخته شده است نصب شده و در ساختمان هاي اطراف ميدان امام خميني (ميدان سپه سابق ) مثل باشگاه افسران ستاد ارتش ، كتابخانه ملي آثار آن وجود دارد و بسياري از آنها توسط كارشناسان خارجي و به كمك نسل اول متخصصين صنعت آسانسور ايران نصب و راه اندازي شده است .
نسل اول ساختمان هاي بيش از سه طبقه درايران در دوران پهلوي اول و آپارتمان سازي بصورت امروزي از سال 1335 در دوران پهلوي دوم شروع شده است . بنابراين دوران رشد صنعت آسانسور ايران را زا سال 1335 به بعد بايد نامگذاري كرد.
ابتدا آسانسورها كامل و بسته بندي شده ازخارج از كشور به ايران وارد شده است . ليكن بتدريج شركت هاي ايراني فروش ونصب آسانسور درايران بوجود مي آيند و درسال 1345 اولين كارگاه توليد درب و كابين توسط اوكسن الكساني با كپي برداري از روي درب و كابينهاي شركت هاي اروپايي بوجود مي آيد .
درسال 1345 در طرح ها وزارت مسكن و شهر سازي براي آپارتمان سازي برنامه ريزي شده و ايجاد شهرك هاي مسكوني دراطراف شهرهاي بزرگ براي ساخت اولين كارخانه آسانسورسازي درايران برنامه ريزي مي شود .
درسال 1350 كلنگ ساخت اولين كارخانه آسانسور سازي ايران با نام ايران شيندلر در زميني به مساحت چهل هزار متر مربع واقع در شهر صنعتي البرز قزوين به زميني زده مي شود و در سال 1353 اين كارخانه باظرفيت اوليه توليد چهارصد دستگاه آسانسور تحت ليسانس شيندلر سوئيس به بهره برداري مي رسد و بطور همزمان جهت پرورش نيروي متخصص درنصب آسانسورهاي خود مبادرت به برگزاري دوره هاي كامل آموزشي تئوري و عملي نصب اسانسور مي نمايد كه درهر دوره حدود 20 نفر تكنسين موفق به كسب مدرك مهارت نصب مي شوند و اين دوره ها ازسال 1354 تا 1357 ادامه داشت و امروز دانش آموختگان آن دوره ها زبده ترين و كارآمدترين افراد درصنعت آسانسور درايران مي باشند و اغراق نمي باشد اگر از شركت آسانسورسازي ايران شيندلر به عنوان مادر صنعت نوين آسانسور در ايران ياد كرد . همچنين بطور همزمان اولين كارخانه سازنده قطعات آسانسور در ايران با نام تسلا – ايران توليد خود را شروع مي كند .
درسال 1354 كارخانه آسانسور و پله برقي ايران درابهر تاسيس و مدتي بعد تحت ليسانس هاوس هان المان شروع به توليد مي كند . شركت اوتيس آمريكا نيز اقدام به خريد زميني درشهر صنعتي ساوه نموده و برنامه ريزي براي تاسيس كارخانه مي كند .
همچنين درسال 1355 شركت توليدي ايران امباربا كارخانه توليد آسانسور خود را درشهر صنعتي رشت تاسيس و توليد آسانسور را تحت ليسانس امباربا اسپانيا آغاز مي كند .
دركنارشركت هاي توليدي فوق حدود سي شركت نصب و فروش آسانسور هم در ايران تا سال 1357 دائر مي شود كه بعضي از اين شركت ها نمايندگي فروش شركت هاي فوق را درتهران و شهرستان ها دريافت مي كنند . همچنين چهار يا پنج كارگاه توليد درب و كابين هم ايجاد ميشود كه شركت هاي فروش و نصب آسانسور را ياري مي دهند . بدين ترتيب تا قبل ازبثمر رسيدن انقلاب وضعيت صنعت آسانسور ايران بشرح فوق است .

تاریخچه آسانسور ایران
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.